Gränsmarknad i Dan Sing Khon

Fredagen den 4 mars tog vi alla en taxi till lördagsmarknaden Dan Singhkorn dvs. gränshandeln vid Burmagränsen. Vi brukar alltid åka motorcykel dit men vi insåg att det skulle bli för jobbigt för lilla Allie så vi tog en taxi istället. Vi åkte vid 10.00 vilket var lite försent för det blir varmt som en gryta vid gränsen. Väl där så fick Thea det lite körigt då alla burmeser ville ta selfies tillsammans med henne. De tittade så på hennes ljusa hår och hyn.  De flesta thailändare och burmeser vill verkligen vara så vita som möjligt. Paradox med att vi vill vara som dem, chokladbruna. Thailändare använder whitening medel i nästan alla hudprodukter så det gäller att se upp så man inte har duschat en vecka i duschkräm med whitening medel. Daniel vår son gjorde det för några år sedan, kunde inte begripa varför han inte blev brun då han upptäckte att hans fru Noona hade köpt duschkräm med sådan i. Vi shoppade lite grann, tjejerna köpte bl.a. armband som det fanns i ett överflöd. Lasse och jag köpte orkidéer vilket vi alltid brukar köpa när vi åker dit i början av vår vistelse. En jättestor orkidé kostar cirka 150 Bath med dagens kurs ungefär 37 kr. Två sådana inhandlades för att hänga s upp på vår altan.

Efter marknaden begav vi oss 3 km inåt landet för att besöka the Khaohinturn  Stones Hang. Det är stora klippformationer under vilka en munk har levt i 35 år. Vi hade aldrig varit där trots att det är bara 3 km från lördagsmarknaden. Tyvärr så hittade inte chauffören och vi var lite oroliga att han inte skulle kunna vända bilen på de dåliga vägarna så vi gav upp. Lasse och jag kommer ta motorcyklarna dit vid ett annat tillfälle.
Jessica hade bokat ett rum på Nishaville Resort åt sig och Erik på kvällen så hon hade lite bråttom tillbaka då Erik inte visste något om detta.  Så Hanging Stone får bli en annan gång för deras del. Vi hade lovat passa barnen på natten så de fick lite egen tid tillsammans.

Vi hann dock med en lunch på vår absoluta favoritrestaurang i Klon Wan en liten ort innan provins-huvudstaden Prachuap Khiri Khan. Där åt vi thaistyle dvs. tog in massor av rätter och delade på. Deras pepparräkor, kyckling med cashewnötter och limekyckling tårta går inte av för hackor. På kvällen åt tjejerna, Lasse och jag på Kaew en annan av våra favoriter när det gäller restauranger i byn.

Kvällen avslutades i poolen med att vi hade lite disco på beställning av Allie och våra närmaste grannars barnbarn Elin. De hade beställt Dansa naken på Sergels torg och Groupie så Lasse uppfyllde deras önskan. Allie blev dock så trött så hon nästan somnade i poolen.
Gränsstationen mot Burma
Vackra orkidéer för cirka 25 kronor styck.
Ännu fler blommor
Burmaneser kommer över gränsen och säljer varor
Nannie, Allie och Thea svalkar sig i skuggan en stund
Vår absoluta favoritrestaurang i Khlong Wan
Allie har spring i benen
Utsikt från restaurangen
Vi äter Thaistyle massor av rätter som alla äter av restaurangens pepparräkor är fantastiska
Nu börjar flertalet bli mätta
Den fantastiska kyckling limetårtan
Nej nu räcker det nu vill jag fortsätta färden